29 January 2015

38 Minggu Dah :)

Assalamualaikum~

38 minggu !
berdebarnyaa.. sebab anytime je boleh terbersalin ni hihihi ..
nervous campur tak sabar nak jumpa baby .
nak peluk baby :)

tapi yang peliknya aku belum ada rasa sakit contraction lagi ..
yelah , ada kawan tu masa 34 minggu lagi dia dah rasa sakit-sakit macam nak bersalin .
tapi aku takde pun .
risau jugak ni sebab taknak kena induce !!

dari buat buku pink sampai lah ke 38 minggu ni memang aku pegi checkup kat klinik yg sama je .
Klinik Azlina & Sharifah nama klinik tu .
tiap kali checkup memang dengan Dr. Azlina .
best .
best sebab cara dia . buat aku selesa nak tanya apa pun .
lepastu dia membebeeeel je .
sebab dia betul-betul care pasal patient dia .
friendly sangat . aku ni dah la kuat gelak .
kadang-kadang tu gelak kuat gila dalam bilik dia tu selamber je .
dah macam kawan-kawan dah hihi

tunggu hari je ni nak bersalin ..
dia bagi nasihat macam-macam .
bagitau cara bernafas masa teran nanti .
pastu selalu ingatkan aku supaya tak tinggal solat , selalu berzikir .
terima kasih doktor !!

sekarang ni berat baby mungkin dah 3.5kg dalam perut ni .
sebab scan 2 minggu lepas 3.4kg .
sakit belakang wooo ..
nak bangun dari baring takyah cakap la dia punya sakit tu .
aduhaiii rasa nak meraung je bila nak bangun dari katil .
tapi sabo saboo ..
husband dah ajar kaaan takmo huaahuaaa kalau sakit hihihi ..
so bila nak bangun dari baring tu memang aku pejam mata rapat-rapat pastu ketap bibir je .
sakit sangat sangat tau . 
haaaa belum sakit nak bersalin lagi tu .

ok lah .
waktu rehat pun dah habis .
nanti aku update lagi .
jommm sambung kerja .
k boiiiii

16 January 2015

36 minggu . Menunggu Hari :)

Assalamualaikum~

haii harini dah 36minggu lebihh..
haa baby dalam perut ni pun aktif sangat sampai berlaga-laga perut aku dengan meja ni ha..
hehehe

barang semua dah ready .
menunggu hari je la ni .

haritu scan masa 36minggu berat baby dah 3.1kg .
berat kan ? ke biasa je ?
bagi aku dah berat dahh ..
sebab tu sekarang ni aku harap dapat bersalin dalam masa terdekat ni .
walaupun nervoussssss sangat !

bila baby dah makin berat ,
tido pun kurang selesa .
sakit-sakit badan . 
kadang-kadang tu sakit sampai rasa nak menangis pun ada
hehehe cengeng sangat kan .
baru la dapat rasa pengorbanan mama aku :')

tunggu kehadiran orang baru ni memang excited .
kalau pegi kedai baby ke expo baby ke ,
rasa macam nak beli semuaaaaa ..
sebab semuanya comel
excited punya pasal , masa aku lipat baju baby untuk masukkan dalam beg ,
aku cium cium baju tu siap timang-timang lagi .
BAJU JE plak tu hahahaa
kuat berangan laa aku ni

Alhamdulillah husband pun sangat memahami .
kalau aku tak larat tu ,
dia tolong basuh baju , tolong sidai baju , basuh pinggan .
tak payah suruh . memang dia dah tau apa nak buat . :)
ehhh masak pun ada !
hehhh baru ku tahuuu laki aku ni pandai masak .
kemain sedap lagi haa..
kalau hari-hari dia masak boleh gemuk aku hihihi

dan Alhamdulillah ..
walaupun dah 9 bulan , aku larat lagi nak masak .
pastu pulak tengok husband berselera makan ,
alahaiii sejukkkk kuali aku .
orang selalu cakap sejukkk perut kan .
tapi aku tak boleh lagi . kesian kat baby sejuk hahahaa

ok lah .
doakan la aku ye .

tata




08 January 2015

35 Minggu dah :)

Assalamualaikum~

harini dah pun masuk 35 minggu lebih ..
lagi beberapa hari je nak masuk 36 minggu
di mana bila dah masuk 36 minggu means get ready je lah untuk bersalin ...
wuwuuu
sesungguhnya aku belum betul-betul ready .
ye ye je muka aku ni macam over confident padahalll....

budak kecik ni pusing agak lambat ..
pusing tu maksud aku , kepala ke bawah ..
aku tak tau sejak minggu ke berapa dia pusing ke bawah ,
tapi ada laa kawan-kawan seperjuangan ( kawan-kawan yang pregnant jugakk )
cakap , 
" eee takutnya... baby kau songsang .. baby aku dah pusing dah .."
" habis lah... kena operate lah kau sebab baby kau songsang.."

dan macam-macam lagi .

padahal masa tu baru 6 bulan .
aku tak ambik port sangat sebabnya doctor aku pun relax je .
sebab walaupun baby dah pusing awal , tak mustahil baby tu boleh pusing jadi songsang balik .
so jangan nak capoiii sangat mulut tu yaaa hehehehe
aku tak marah tau sebab aku gelak kan tadi .. ok

sebelum doctor bagitau yang si kenit dalam perut ni dah masuk ke laluan ,
aku dah pun rasa perubahan tu .
ngilu , sakit , pedih , geli semua ada .
paling susah nak bangun .
dan sakit bila terasa macam dia tolak-tolak .
macam tak sabar nak keluar dah gayanye hahaha

sabar ye baby :)

nervous . tipu la kalau tak nervous .
lagi-lagi first time .
doa aku agar Allah tolong aku
mudahkan proses bersalin ni
sihatkan anak kami

menunggu hari .
hari-hari fikir pasal bersalin .
mampu tak aku ?
mampu tak aku tahan sakit yang orang kata sakit teramat sangat tu ?
Allah .. tolong aku .

aku harap husband aku sentiasa ada kat sebelah aku masa bersalin nanti .
supaya aku dapat gigit tangan dia untuk kurangkan sakit tu hahahaha

main-main pulak ye . :P

ok lah .
nanti aku update lagi

tata

07 January 2015

Birthday Surprise Tak Jadi :P

Assalamualaikum~

ok nak cerita pasal surprise yang tak berapa nak jadi
hihihi

Sabtu lepas lepas lepas punya lepas birthday husband aku .
dah berapa bulan dah aku duk fikir nak bagi apa kat dia .
tapi idea tak muncul-muncul jugak .
last-last search kat "encik tahu semua " laa iaitu Google .
alahaiii takdela membantu sangat .
hadiah-hadiah yang orang suggest kat situ macam separuh gaji aku .
tak pun gaji aku 2 bulan . hahaha
tak mampu la pulak nak bagi semahal tu . jujur ok jujur .
lagipun akhir-akhir ni duit memang banyak spend untuk budak kecik dalam perut ni .
takpe lah , harga hadiah tak penting , yang penting keikhlasan .
tak gituu ?? cehhh dan dan....

aku fikir punya fikir .
nak tido aku fikir ,
tengah masak aku fikir ,
tengah mandi aku fikir ,
tengah kerja kat office pun aku fikir .
sampai lah lagi beberapa hari nak birthday dia ,
aku ambik keputusan untuk buat surprise je lah untuk dia ..
tanpa ada hadiah T_T
wooo sedihnyaa.....

memandangkan hari sabtu aku tak kerja ,
so aku cadang nak masak special tak hengat punya untuk dia .
hahaha
hari jumaat lepas balik kerja aku terus pegi pasaraya beli barang-barang masak yang special tak hengat tu kan .
lepastu terus pegi ke Secret Recipe untuk beli kek .
alahh kek 3 slice je .
kesian betul aku ni kan . huhuhuu~
so aku pun mintak staff Secret Recipe tu tuliskan macam yang aku cakap .
" Happy Birthday Abang "
done ! lepastu budak tu pun masukkan dalam kotak sekali dengan lilin sebatang .

on the way balik rumah ,
risau pulak aku kang tengah bukak grill husband aku pun sampai .
sebab dia kata dia pun on the way balik .
takut kantoi pulak pegang kotak Secret Recipe .
aku pun bukak la grill rumah aku tu laju-laju macam gaya orang tak tahan nak pegi toilet .
masuk-masuk rumah terus sorok kotak kek tu dalam fridge bahagian bawah sikit ,
pastu tindih dengan sayur-sayur yang aku beli tadi tu .
hahahaa
sebabnya , aku dah plan nak kasi kek tu atas pukul 12am lepas dia tido and nak kejutkan dia .

so dah pukul 12am .
husband aku belum tido lagi duk tengok tv .
takpe takpe aku tunggu ...

pastu dalam pukul 1am kot baru laa husband aku tido .
aku pun buat-buat tido la hahaha
bila dah tengok dia macam lena je ,
aku pun senyap-senyap pegi kat dapur untuk keluarkan kek tadi, 
jalan jengket-jengket gituuu.
dah la dengan perut boyot .
alahai buruknyaaa rupa si boyot jalan jengket .. hahaha


hancurrrrr ! hancur sikit la hati aku tengok-tengok tulisan atas kek tu tak jadi rupanya ...
tulisan tu dah melekat kat kotak kek .
aduhaiii sedih !
takpelah .. plan aku diteruskan jugak . hehe !!


Happy..... Abang? ooohh abang sangat happy !! yeayy !

kuajo punya kotak

aku pun nyalakan lilin , and tutup lampu dapur .
jengjengjengggg~~~
so lakonan aku pun bermula - - -

husband aku tengah syok lena ,
aku kejut .
" awak , awak . teman pegi dapur jap bleh tak? "
* dia pun bukak mata , tiba-tiba dia senyum sampai nampak semuaaaaa gigi dia .
aku pun jadi macam nak tergelak .
aku fikir ,
alahhh kenapa dia senyum plak ni . dah ternampak kek tu ke tadi??
" kenapa senyum? jom la teman .. saya dengar ada bunyi la kat dapur .."
*dia senyum lagi
" pegi dapur? hihi nak nak nak "
aku pun pelik .
husband aku ni dah tau kot.. alaaa takpela teruskan berlakon!
pastu aku buat muka serious .
" haa tu . dengar tak bunyi tu? macam bunyi kat pintu . takut laa. jom la pegi dapur jap . bukak lampu dapur je .. "
pastu muka dia pun macam nak percaya je..
heheh!! menjadi la kot lakonan aku ni
" mana ada apa-apa.. saya ada ni . takyah takut .. tu bunyi serangga je tu.. "
alahaiii takmau pegi dapur la pulakk..... try lagi !
" jom la.. bukak lampu je.."
pastu aku pun buat-buat takut jalan belakang dia menuju ke dapur .
belum sampai dapur lagi tiba-tiba tergelak .
hampeh betul la.. memang tak boleh jadi pelakon la aku ni ..
alang-alang dah kantoi tu , aku pun tarik dia masuk dapur and tunjuk kek dalam samar-samar diterangi cahaya lilin je .
ecececehhhh ~

pastu punya la gelak dah macam orang gila dah .
malam-malam buta pulak tu .
hadoiii ...

ok...
Happy Birthday ;)

ok dah.. sekian..


28 November 2014

Perjalanan 7 Bulan :)

Assalamualaikum~

amboi amboii lamanya tak update blog ni
jadi malas nak update sejak-sejak alahan teruk
semua benda jadi malas .
buat kerja pun malas .
cehhh alasan :P

Alhamdulillah dah masuk 7 bulan
last muntah bulan ke 5 haritu
lama gak kan aku alahan
saje lah nak share pengalaman sejak bergelar mak buyung ni
hekhekk

# 1 Minggu
- tak tau pun dah ada

# 2 Minggu
- tak tau jugak

# 3 Minggu
- masih belum tau . tapi dalam hati ni berharappp je lagi 2 minggu "kawan baik" (period) tak datang .

# 4 Minggu
- belum tau jugak . tapi ada sakit-sakit and pedih-pedih perut .
dalam hati rasa macam dah ada tapi taknak berharap sangat takut kuciwaaa

- jalan turun tangga kat rumah pegang perut konon-konon nak jaga .
padahal belum tau lagi . cuma syok sendiri hahahahaa

# 5 Minggu
- Husband banyak kali ajak pegi klinik sebab duk sakit perut . 
tapi aku taknak sebab nanti mesti doktor suruh buat UPT . aku fikir kalau takde isi lagi mau nye aku frust menonggeng kat situ jugak . hahaha

- Husband insist pegi klinik hari Khamis sebab hari Khamis dia balik awal minggu tu .
so dengan pantas dan tuntasnya aku pegi beli UPT hari Selasa sebab nak check sendiri kat rumah sebelum dikecewakan oleh doktor hari Khamis tu hehehhh

- Pagi hari rabu aku bangun terus check UPT 
sekejappppp lepas tu naik dua line terang and jelasss !
tangan aku pun menggigil-gigil , mata aku yang besar ni jadi lagi besar , andddd menangis lah aku dalam toilet tu sambil jerit halus-halus AAABAAANGGG !! hahahahahaaa

- dari awal kawin dah niat dalam hati kalau aku tau aku pregnant je , nak buatkan kek untuk husband and tulis something atas kek tu hihih
- so cepat-cepat prepare barang buat kek . lepas buat kek masak dinner special untuk diaaaa <3

- pastu dia balik kerja aku pun sengih-sengih macam kerang busuk tak busuk . tapi dia macam tak pelik je dengan perangai aku tu . maybe sebab aku dah selalu sengih macam tu -.-"

- lepas dinner aku hulurkan kek tu sebelum dia bukak mata .
aku suruh dia tutup mata cehhh konon-konon surprise sangat kaann

- dia bukak je mata , dia baca tulisan atas kek tu .
ada laaa mana boleh bagitau kat blog ni . nanti korang tiru ! hahahahah
aku tulis la something-something macam hint yang husband aku tu bakal jadi ayah :)

# 6 Minggu
- kehidupan berjalan seperti biasa . takde alahan langsung . tapi macam berharap ada alahan sebab nak merasa perasaan orang muntah-muntah tu macam mana . ngeksss betul kan ahahaha

# 7 Minggu
- on the wayyy pegi rumah mama nak bukak puasa .
hamik kauu nak muntah sangat kan .
muntah dalam kereta . nasib baik memang standby plastik .
uhhhh baru muntah sekali dah rasa lembik .. sebab masa tu bulan puasa .
start tak boleh bau masak-masak terutamanya BAWANG
aku paling tak suka tengok bawang . ataupun daun bawang . ataupun syampu bawang hehehe

# 8 Minggu
- alahan semakin teruk . takde selera makan .
dah lah bulan puasa . gagahkan diri jugak untuk berpuasa walaupun muntah-muntah

SKIP minggu lah . lama sangat . hahaha

# 15 Minggu
- satu hari tu aku tak bangun sebab sakit kepala yang teramat sangat . husband yang kejutkan sebab dia nak pegi kerja . masa salam tangan husband pun tak dapat bangun elok-elok sebab rasa macam lembik gila babasss .
tiba-tiba menangis ( biasa la sensitif melampau ) . husband pun tak jadi pegi kerja sebab tengok bini dia ni lembik semacam je . ataupun dia kesian tengok bini dia yang comel ni pagi-pagi menangis dah macam pagi raya pulak :P
aku muntah muntah muntahhhh .
22 kali aku muntah haritu . makan pun tak selera .
seksanyaaa

# 16 Minggu
- kena masuk wad sebab muntah darah . tido la ngkau kat dalam hospital tu haaa

# 18 Minggu
- alahan belum habis . muntah muntah dan muntah . tapi selera dah ok sikit
- aku penah tak nak makan nasi .. mintak kat husband naaaak sangat makan Tomyum Kung kat Secret Recipe.. teringin sangat and rasa macam makanan tu je yang aku boleh telan .
haa ye lah tu .. betul-betul lepas makan , aku muntah . muntah pedas . woi peritnya tekak aku adoiii ..
tahniah tahniah -.-"
membazir je makan nak dekat RM30 sorang.
baik pegi makan roti kosong je kan hahaha

ok SKIP minggu lagi

# 20 Minggu
- selera macam monsterrrr . orang kata sebab makan untuk dua orang .
tapi gaya aku makan macam bukan untuk dua orang . tapi macam untuk empat lima enam seratus orang .
berat badan naik mendadak daripada 48kg naik ke 56kg .
so merasa lah aku hadiah special , iaitu air gula dari doktor tersayanggggg

Alhamdulillah sekarang masuk 28 minggu ,
alahan semua dah takde . dah boleh masak .
aku makan dalam kuantiti yang banyak and..... banyak kali .
not good ! not good !
** 61.5kg **


Mengidam ?

- aku takde la mengidam nak pelik-pelik .
cuma awal-awal pregnant haritu aku banyak mintak buah .
buah mata kucing and jambu air .
husband aku la yang cari buah tu .
awww terima kasihh sayang ..
wehhh tak payah nak gedik-gedik konon sweet dalam blog ye
hihhih
- lepastu aku penah makan kerang rebus berbungkus-bungkus . ratah macam tu je
pehh sedap gila masa tu . husband aku jugak yang pegi beli malam tu .
- hari-hari nak minum air kelapa . sampai pegi kerja pun bawak air kelapa tu dari rumah .
- hari-hari nak makan / minum benda sejuk . paling teringin aiskrim dalam plastik tu . apa ntah orang panggil . aiskrim pop kot ? yang warna-warni tuu and asam boi . husband jugak yang cari aiskrim tu .
and kawan-kawan yang sweet sangat , Iman & Yana . terharuuuuuu ... terima kasih kawan-kawannn !

ni dari Iman .. siap buat surprise tuu hahaha

ni pulak dari Yana.. datang rumah . ice cream delivery !


Pelik-pelik ?
- tiap kali aku balik kerja aku mesti suka duduk dalam kereta selama at least 20 minit .
lepas tu baru masuk rumah.
woii membazir minyak je kann .
aku pun taktau kenapa macam tu .

- tak suka dengar bunyi ringtone / message tone / warning tone kat handphone samsung kecik . siap sorok bawah bantal . hahaha

itu je la kot yang pelik-pelik

macam-macam ragam orang mengandung ni
tambah plak sekarang ni aku dah susah nak bangun dari duduk and susah nak tido .
sebab sakit pinggang rasa macam nak tercabut pinggang ni ha ..
terima kasih encik Azam husbandku sebab sentiasa bersabar sepanjang jaga orang mengada-ngada ni . hehehe

so next update ,
Hari : bila rajin
Masa : bila rajin

ok :)


26 August 2014

Dugaan Sebelum dan Selepas Kahwin

Assalamualaikum~

dugaan ada di mana-mana...

hehehe siapa yang dah kawin mesti faham perasaan orang yang dah kawin
so entry ni untuk bakal pengantin boleh...
yang dah kawin pun boleh..

blog aku ni kadang-kadang macam diary aku gak .

tapi diary yang boleh dibaca oleh semua orang .
tu bukan diary namanya !!
ok . bye

aku nak mengajak korang semuaaa supaya jadi lebih sensitif terhadap beberapa perkara.

bukan la nak kata aku ni baik sangat .
tapi disebabkan aku dah pernah kena ,
dan aku pulak sangat caring orangnya 
*wekk ! muntah hijau
aku taknak orang lain kena
wowww baiknya Anis ...
* gosok kepala sendiri

DUGAAN SEBELUM KAWIN


Badan Kurus VS Badan Gemuk

ada orang sebelum kawin stress gila babas
bak kata orang ,
mandi tak kenyang , makan tak basah . eh ehh
yelah , mungkin masa dekat-dekat nak kawin tu la dia diuji dengan masalah yang menimbun .
maka kuruslah badan beliau
lagi kurus dari mentadak mentadu yang bekerjaya sebagai model .
ni la aku nak habaq mai ...
kawan-kawan bakal pengantin jangan la SELALU SANGAT cakap camni ,
" eeee makin kurus lah kau ni .. "
" kurusnyaaa kau ..... "
" eh pinjam jap badan kau . aku nak buat garisan ni . pembaris aku hilang... "  -..-

 dan ayat ni !! paling aku benci !

" ehhh kau ni .. makin kurus pulak . orang nak kawin selalunya makin gemuk .. "

dan ayat-ayat cinta di atas jangan lah kawan-kawan ulang sampai 150juta kali macam Fynn Jamal cakap .

sebab kadang-kadang ada antara kawan-kawan kita ni ayat tu saja nak bagi sakit hati .
yelah , orang kata kalau badan berisi ni hati senang ..
habis tuuuu maksud korang yang cakap kurus kurus kurus tu maknanya bakal pengantin tu hati tak senang la?
kan dia nak kawin ..
of course hati senang + bahagia + tak sabar + gatal + miang
haaa hamik kau !! ggggrrr marah ni marah ni

copp !!
ada orang badan gemuk sebelum kawin pun kena jugak .
so aku memang tak paham laa
ape benda yang korang nak komen lagi ??
seeeeeebok je pasal badan orang .
semuaaaaa tak kena .
cuba diam je . shadap !
:(  :(  :(

DUGAAN SELEPAS KAWIN


Dah Ada Isi ?

biasa la lepas kawin , soalan paling famous ialahhhhhh
" dah ada isi ke? "
soalan tu memang aku dah prepare jawapan dari sebelum kawin .
aku rasa semua orang macam tu . mesti dah prepare .
soalan tu tak ada masalah langsung bagi aku .
yang ada masalah kalau orang cakap camni ,
" belum ada isi ke? lambatnyaaa...."
" kau kawin dah lama kan? belum ada isi lagi ?? "
" Senah tu kawin sama tarikh dengan kau . tapi dia dah pregnant dah weh... "

kalau setakat tanya takpe . serious aku tak kisah .

tapi please la jangan sampai cakap ayat-ayat macam tu .
sebab kita tak tahu sama ada pengantin baru tu boleh mengandung atau tak (mandul)
sorry ye.
kalau betul dia tak boleh mengandung , ayat-ayat tu sangat la boleh mengguris hati dia .
of course ramai yang nak kejar sangat title " bunting pelamin " entah whateverrrr tu kan .
ramai yang nak ada anak .
tapi kalau takdir dia tak boleh , mesti dia sedih kalau orang selalu cakap macam tu .
jagalah kata-kata .
sebab orang yang cakap macam tu pun bukan dia tahu sama ada diri dia tu boleh pregnant ke tak .
so jaga-jaga je mulut tu . takut terpatah balik kat diri sendiri .
Nauzubillah ....
rata-rata kawan aku yang rezeki dapat anak lambat sikit lepas kawin semuanya stress dengan ayat-ayat dari kawan diorang sendiri .


Berat Badan Lepas Kawin

haa ni contoh cerita dari diri aku .
majority orang lepas kawin akan naik berat badan .
aku ni pulak jenis memang susah betul nak naikkan berat badan .
tapi aku ni selera makan macam monsterrrr
sama lah macam suami aku
kurus orangnya
ada pulakkkk orang cakap ,
" kau lepas kawin kurussss je .. orang lain lepas kawin gemuk .. "
" suami kau kurus wehh... kenapa aaa? "
aku ni pulak takde lah nak balas pedas-pedas kan .
aku senyum je siap puji ,
" berisi ye kau dengan suami kau :) "
aku cakap camtu la bagi dia senyap sikit sebab aku dah puji dia..
tapi dibalasnya dengan ayat macam perli aku je ,
" yela.... aku pandai jaga dia .. kau tuu? "

so maksud dia..... aku tak pandai jaga suami aku la ?

serious serious serioussssss
kalaulah ada cctv kat dapur aku
nescaya dia akan suruh aku pulak masak untuk dia
hahahahahaa
dah masak nasi + lauk-lauk , lepas tu aku buat desert lagi tau !
kau hado ?
* belagak jap hehehhh

adaaaa je ayat nak sakitkan hati orang kan .

isk iskk sedih sedihhh !
masing-masing nak belagak dengan kebahagiaan sendiri .
:(

Anak Aku Comel , Anak Kau?

haiii.... dah ada anak pun nak berbunyi lagi ke....
aku pernah terbaca cerita salah sorang kawan aku yang dah ada anak ...
dia cakap dalam facebook je .
anak dia tu belum setahun .
badan anak dia tu tak tembam , tak kurus .
ada pulak manusia komen anak dia .
" anak kau ni kuruuuusss je aku tengok . kau nii.... bagi la tembam sikit... "
aduhai ... ayat tu seolah-olah macam dia tak bagi makan pulak .
sebab tu la dia pun update status sedih-sedih pasal orang komen anak dia .
padahal hari-hari dia jaga bagi makan anak dia .
tak usah la komen anak orang . tengok dulu anak sendiri .

ok lah .

macam dah banyak je aku membebel .
penat penat .
semoga kita semua tak menyakiti satu sama lain .
harap yang kena macam tu.. bersabar lah ye...
kalau tak boleh nak sabar sebab diorang melampau sangat ,
kau debik je diorang .

k byebye

entry ni bukan marah tau .
nanti ada pulaaak orang kata aku marah-marah
ala whateverrrrr la
k byebye lagi sekali







14 August 2014

wahai nurse .... kenapa lahhh korang ni......

Assalamualaikum~

harini aku nak share pasal something yang jadi kat aku
supaya orang lain tak kena
pengajaran untuk semua
:)

bagi yang dah kawin ,
mesti ada plan nak anak kan
tak kisah la nak lambat atau cepat

bila Allah dah bagi rezeki ,
bersyukur . mesti terus ada baca-baca pasal pregnancy
ada yang ilmu pasal pregnancy ni tak tebal ,
terutamanya yang tak pernah ada anak ,
iaitu takde pengalaman mengandung, bersalin , jaga anak , etc..

so kat sini apa yang aku nak share ,
JANGAN BUAT X-RAY

ini yang jadi kat aku .
aku taknak ia jadi kat bakal-bakal ibu lain

ceritanya camni ,
aku pegi buat medical checkup kat satu klinik sebab aku dapat masuk kerja baru .
so macam biasalah ,
bila sampai klinik , kita kena register nama kat kaunter tu kan
aku pun tulis nama , umur , semua-semua lah .
termasuklah aku TICK kat MARRIED .
bermakna aku dah kawin lah kan .
lepastu , salah sorang staff nurse ( yang bermuka masam tak mesra ) kat situ pun bawak aku pegi timbang berat , tinggi , check BP , check mata dan apa ntah lagi , tak ingat .
lepastu dia bawak aku pegi ke bilik X RAY
bagi yang tak tahu ,
meh sini nak bagitau .
orang yg mengandung TAK BOLEH BUAT X-RAY sebab boleh menyebabkan keguguran .

so bila dah sampai depan pintu bilik x-ray,
aku pun tanya nurse tu .
" kejap , kalau pregnant tak boleh buat x-ray kan? "
dia pun tanya aku balik ,
" pregnant ke? "

dik ooiiii... nasib baik laa 3 hari sebelum aku buat medical checkup tu aku dah baca dalam satu buku yang orang mengandung tak boleh buat x-ray .
buatnya kalau aku tak baca ? apa jadi kalau aku terus ikut je buat x-ray ?
kau pun takde tanya aku sama ada aku pregnant atau tak kan .

bagi aku la ,
( maaf kalau pendapat aku ni salah )
kalau patient tu dah tulis kat borang " SUDAH BERKAHWIN " ,
nurse tu wajib tanya , puan mengandung tak ?
atau kalau berat mulut sangat nak tanya ,
sila la suruh patient tu bagi urine dan buat lah urine test .
caj lah lebih kalau itu yang sangat memalaskan nurse-nurse sekalian .
sebab ini pasal nyawa .
nyawa anak orang dik .. kau jangan main-main ....
( maaf lagi sekali )

so aku harap takkan ada dah nurse yang macam ni kat mana-mana klinik pun .
tapi jangan salah faham ,
tak semua nurse macam ni .
mak aku sendiri pun seorang nurse .
maka terang-teranglah aku langsung tak berniat mengutuk nurse .
hehee....

**dah la awal-awal masuk klinik tu nurse sorang lagi dah buat aku bengang.
haihhh saboo je le..... makin sakit laa patient korang....

ok itu saja ...