07 March 2017

Braces - Zahida Dental

Assalamualaikum ~

Haa harini nak bercerita pasal pengalaman pakai braces.
Sebenarnya dah lama sangat nak pakai braces ni, sejak sekolah lagi tau.
Tapi duit tak berapa nak ramai, so tunggu je lah kumpui gaji sampai umur aku dah tak berapa muda ni baru lah boleh pakai braces.

Lokasi ?

Korang boleh search Zahida Dental .
Terletak di Seksyen 8 , Shah Alam .

Sebab pakai braces ?


Gigi aku rata, dan tak berlapis pun.

Tapi jong sikit hahah

Sakit ke pakai braces ?


Sebelum aku buat appointment untuk pakai braces ni memang boleh dikatakan setiap hari jugak la aku search pasal braces, and tanya kawan-kawan yang pakai braces.

Rata-rata yang cerita pengalaman kat aku, cakap pakai braces ni sangat sakit.
Sakit dia tu sampai 1-2 minggu.
Aku takut , tapi nak pakai jugak .
So aku fikir nak hadap je lah sakit tu .

Hari yg ditunggu-tunggu dah tiba .

Alhamdulillah , sakit . hahaha
Tapi !! Haa ada tapi .
Tak lah sakit yg teruk gila-gila tu .
Aku pasang braces pukul 3 petang . Lepastu aku siap boleh masuk office balik .
Kawan-kawan cakap, masa baru-baru pakai memang tak sakit , kau tunggu malam kang . Confirm sakit !! hahaa
Alhamdulillah , malam tu sakit sikit-sikit je .
Boleh tidur dengan lenanyaaa ...


Boleh makan apa je ?


Sebenarnya boleh je kot nak makan apa-apa pun .

Kecuali benda yg liat-liat macam chewing gum or chocolate macam Sneakers / Mars dan makanan yg keras.
Doctor cakap, apple pun boleh makan .
Tapi kena potong kecik-kecik .
Maknanya tak boleh gigit guna gigi depan .
Korang tau cerita Snow White ?
Kan dia makan apple pastu dia pengsan kan .
Kalau korang perasan , kesan gigitan kat apple tu menandakan bahawa dia gigit guna gigi depan .
Aku syak Snow White pakai braces jugak la .
Dia pengsan sebab sakit gigi . Heheheh

Boleh tutup mulut tak ?


Haa ni memang aku risau . Risau sangat !

Ni antara sebab yg buatkan aku fikir banyak kali nak pakai braces ke tak .
Alhamdulillah , boleh je tutup mulut .
Tapi kalau senyum mesti kena nampak gigi .
Kalau senyum tak nampak gigi macam pelik je .
Nampak macam aku nak nangis tapi duk tahan-tahan . Haaa gituu . hahah

Pastu lawak gila masa mula-mula aku nak minum air guna cawan .

Masa aku tengah minum tu , sshiiiuuuu air tu meleleh kat tepi mulut aku .
Maklumlahh .. Tak reti tutup mulut elok-elok lagi .
So bila minum , mulut bocoooqq ! hahaha

Selain tu ?


Masa mula-mula tu aku rasa susah nak cuci muka .

Bila cuci muka , mulut kita akan tutup ke dalam macam nenek-nenek yg takde gigi tu .
Haa buat la tuu  hahahah
Bila aku tutup mulut camtu rasa tak selesa sangat , pastu bila aku gosok-gosok pipi dan dagu aku lagi lah rasa tak selesa sebab berlaga-laga dengan braces dalam mulut ni .

Kemudian aku rasa macam sebutan huruf "S" macam lain sikit .

Contohnya kalau aku shebut ... Haa tengok ... kan dah tershashul .
Penangan pelat dia tu sampai taip pun boleh tershashul . kahkah

Pastu bila aku bercakap ,
orang mesti akan pandang je mulut aku .
Haihh rasanya nak kena pakai braces kat mata baru orang pandang mata .
hahhaha ok ok gurau guraauuu 


Meh nak cerita sikit dari mula ...

Memula sekali kena buat scalling .

Ngilu dia takyah cakap la . Terngiang-ngiang lagi bunyi benda alah tu bergesek kat gigi aku .
Paling-paling-paling-paling ngilu bila dia buat kat gigi depan aku ni .
Pehhh ngilu sangat-sangat sampai terangkat-angkat kaki aku .
Haha tapi nak buat macam mana , kena tahan je lah .

Ok lepas tu aku buat appointment untuk buat acuan pulak .

Aku kena gigit acuan tu lah .
Acuan ni dibuat untuk tengok bentuk gigi kau macam mana .
Sekejap je .

Lepastu pulak , kena buat x-ray .

Macam Zahida Dental ni akan keluarkan surat untuk buat x-ray kat DEMC.
So bila-bila free nanti boleh la pegi DEMC untuk buat x-ray tu kemudian hantar balik x-ray tu ke Zahida Dental tu .
Haa lepastu boleh set appointment untuk pasang braces .
Dup dap dup dap ....

Hari kejadian - - -


Nama aku dipanggil , maka aku pun baring la atas kerusi tu .

Mulut aku dipasang apa benda tah namanya supaya sentiasa ternganga .
Mesti buruk beno muka aku time tu hahaha
Laju betul dentist tu buat kerja . Bersilang-silang tangan dia atas muka aku ni .
Mula-mula dia akan pasang bracket dulu (kalau taktau mende bracket , sila google ye )
Aku selalu terfikir ,
cuba kalau masa dentist tengah buat tu kan , tetiba aku bersin .
camne ha? Dah le mulut ternganga , boleh ke bersin ? Kalau boleh bersin , macam mana agaknya muka aku ? Macam mana agaknya bunyi aku bersin dengan mulut ternganga tu ? Kan biasanya akan bunyi "Haaachum!" . So adakah bunyinya akan jadi " Haaaahaa!!" sebab tak boleh tutup mulut .
Haahhahah jauh gila tak aku fikir? abaikan abaikan .

Ok sambung .

Lepas je siap pasang bracket, aku kena kumur-kumur .
Haa masa tu lah aku rasa pelik sangat bila tutup mulut . Sebab aku boleh rasa ada benda kat gigi yg sentuh bahagian belakang bibir aku .
Tak selesaaa !
Pastu sambung baring , dentist sambung pasang wire yg melintang tu pulak .
Jangan risau , tak sakit pun ..

Lepas beberapa minit, siap !

Kemudian , staff situ bagitau apa yg boleh makan , dan apa yg tak boleh makan .
Cara-cara gosok gigi , dan seterusnya set untuk next appointment .

Haritu aku tak sempat nak lunch .

Sebab appointment aku patutnya pukul 1 petang , tapi nama aku dipanggil dalam pukul 3 petang camtu lah .
Lepas siap pasang braces tu aku terus balik office , so aku tak sempat nak lunch .
Lapo giler . Pukul 6 petang tepat aku terus balik rumah sebab tak sabo nak makan .
Aku sambar maggi je lah , nak makan cepat punya pasal .

Lepastu ha hamek kau ! Berselirat maggi tu kat celah-celah wire braces aku ni hahaha .

Gila tak selesa ! Kejap-kejap tengok gigi kat cermin .
Tapi habis jugak satu bungkus maggi tu .

Pastu malam tu aku makan nasi , lauk ayam apa tah la aku tak ingat aku masak apa .

Tapi yg pasti ayam la .
Alhamdulillah , boleh je nak makan .
Cuma bila aku kunyah , sakit kat gigi geraham .
So aku isap-isap je nasi tu kemudian telan .
Dari situ baru lah aku sedo diri , aku tak pernah bersyukur akan nikmatnya makan bila ada gigi geraham . Huhuuu

Biasanya aku makan mesti tambah .

Tapi haritu aku tak tambah pun sebab rasa macam susah je nak makan .
Ganggu mood aku sikit .
Pastu mula lah menyesal sikit . kuang kuang kuang ...
So lepas makan nasi yg tak berapa nak banyak tu , aku ambik roti gardenia krim coklat dan sexawan susu HL .
Aku cicah roti tu ke dalam susu kemudian gigit .
Wehh sakit jugak la rupanya !
Tapi relax , tak lah teruk sangat sakitnya tu .
Cuma rasa macam gigi depan aku ni sangat longgar tau .
Bila aku gigit je rasa macam sengal-sengal .
Nak gigit roti yg dah lembik kena susu pun aku rasa sengal-sengal .
Bayangkan kalau aku pegi gigit almari kayu aku tu .
Ehh takde keje pulak aku nak pegi gigit kayu kan ahahah

Pastu lebih kurang 4 hari camtu , sakit tu beransur hilang .

Aku pun try sikit-sikit makan makanan yang macam biasa aku makan .
Seminggu lepas tu aku makan McD haha
Boleh je nak makan burger , tapi aku koyakkan sikit-sikit la .
Aku rasa boleh je nak gigit guna gigi depan memandangkan gigi aku pun dah tak sakit masa tu .
Cuma aku risau nanti bergantung-gantung pulak cebis-cebis roti / daging burger tu kat braces gigi depan aku ni hahhaha .

2 Minggu Kemudian ..


Aku dah mula biasa dengan kewujudan besi dalam mulut ni .

Sebelum ni kalau aku rasa ada makanan tersekat kat celah wire braces ni mesti aku kena tengok cermin dan keluarkan cebis-cebis makanan tu guna brush .
Tapi lepas 2 minggu pakai braces , guna lidah je pun boleh keluooo . Haahaa

Sebulan Kemudian ..


Dah sebulan aku pakai braces ni .

Alhamdulillah dah selesa dah .
Esok aku ada appointment .
Risau jugak akan rasa sakit nanti .
Tapi dah itu yg aku pilih , so aku kena la hadap ye tak ?
Semoga aku tabah . hehee

Pesanan

Kepada korang yg nak pakai braces tu ,
korang kena ready mental .
Kena ada kesabaran haha .
Lagi-lagi yg suka makan .
Macam aku la . Sejenis suka makan apa saja (tapi tak gemuk-gemuk kihkihkih)
Masa mula-mula pakai haritu ,
aku rasa sedih , rasa stress sikit , rasa menyesal pun ada .
Sebab aku dah tak boleh makan sesuka hati aku .
Pastu bila makan , aku rasa tak selesa sangat sebab makanan berkumpul kat celah-celah wire braces ni .
Tapi lepas 2 minggu , Alhamdulillah , perasaan tu semua dah tak ada .
Aku dah selesa .
Jadi , korang banyakkan besabar yeee.. hehe




9 comments:

  1. salam, takde kena cabut gigi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.. patutnya ada, tapi postpone sebab pregnant . heee

      Delete
  2. berapa kali akak appoinment masa mula mula nak pakai braces tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak tak ingat. yg ingat kena appointment utk scalling, pastu buat acuan. ha tu je kot

      Delete
  3. Hi, pakai braces jenis mcmna eh ? and rate harga kat tempat tu mcmna ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg biasa punya. bukan yg ceramic. masa sy buat tu total rm5k :)

      Delete
  4. Hahaha tak berhenti gelak baca. Thank you sis ceritakan serba serbi pasal pengalaman sis. Sangat membantu. Ni tengah survey jugak ni. Nak tanya, sis buat brace overall berapa RM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorryyy lambat reply. Total rm5k. Tak silap sy tak termasuk kos xray

      Delete
  5. Thanks for taking the time to share this post with us. I enjoyed stopping by your blog recently for all the wonderful articles you posted. Have a great rest of your day.
    Dentist Philadelphia

    ReplyDelete