16 March 2015

Pengalaman Belah Perut Demi Seorang Puteri

Assalamualaikum~

Alhamdulillah..
Aku dah pun selamat melahirkan seorang anak perempuan..
Haa ni nak cerita pengalaman ni..
Sempat la menaip sementara budak kecik ni tengah tido .

Aku lahirkan dia secara caesar .
Sebab apa caesar?
Aku dah pun cerita kat entry lepas.
Oo tak baca ea? Hahaha
Bajet ramai pembaca betul aku ni kan haha
Sebabnya, baby aku ni besar. Sebab tu kena caesar..

Ahaaa mesti ada orang cakap,
" Ooo caesar... Senang la kau.. Tak sakit.."
Ooopp!! Stop di situ!
Siapa yang cakap camtu,
Anda silap sama sekali !
Memang .. Selalu orang pandang rendah kat orang yang beranak caesar ni. Katanya tak sakit.
Haa cantik sikit ye, sakit tau tak.
Meh sini nak ceramah.

Pagi2 pukul 5 pagi lagi nurse dah kejut suruh bangun mandi sebab sama ada pagi atau tengah hari dah nak kena operate.
Tau tak aku buat apa?
Hahaha lepas mandi aku makeup hahahaha!
Kononnya taknak nampak pucat lepas bersalin nanti.
Yelah, aku kan masuk Pureen Chak Chak.
Hahaahahaha bajettt !!
* masa siapkan barang masuk beg haritu siap ada ruang untuk simpan makeup. Hahah
Alaa bukan makeup teruk2 pun.. Foundation, compact powder, eyeliner dengan lipstick je..
Hihihi :P

Lebih kurang pukul 1 petang camtu,
Tengah sembang2 dengan husband,
Tiba2 dua orang nurse datang dengan katil.
Nak tolak aku pegi bilik bedah.
Homaigodd masa tu terus rasa gemuruh.
Tapi muka buat2 senyum.

Sampai depan bilik bedah,
Aku pun mintak ampun n salam husband..
Syahdunya masa tu..
Sikit lagi je nak ada sungai kat pipi tapi sedaya upaya aku tahan. Hahahaaa

Dah masuk dalam bilik bedah tu, aku tengok semua doktor dgn nurse macam dah ready.
Aku kena duduk untuk inject epidural kat belakang aku.
Lepastu mula la rasa kaki berat.
Doktor tu suruh aku try angkat kaki.
Tapi tak boleh.
Tu maknanya aku dah dibius cinta.
Eh eh.
Maknanya aku dah dibius daripada pinggang sampai kaki.

Aku pun baring pandang lampu yang tergantung betul2 atas perut aku sambil dua2 tangan aku dipasang apebenda ntah namanye aku pun tak tau hahaha.
Dari lampu tu aku boleh nampak doktor dgn nurse duk pas-pas pisau la gunting la pengepit la cekodok la dan macam2 lagi.
Tapi tak nampak bahagian perut aku yang bakal dibedah tu.
Alaa baru nak tengok macam mana baby keluar. Hehehe

Tapi kan..
Haa ni seremmss sikit ni.
Masa doktor tu nak toreh perut aku,
Aku rasa ketajaman pisau tu.
Sakit la..
Aku pun terus cakap,
" doktor, saya sakit. "
Pastu semua macam terkejut.
Semua stop kejap tunggu 5 minit .
Katanya maybe bius belum betul2 berkesan.
Pastu dah 5 minit, doktor toreh lagi sikit.
Aku still rasa pedih2. Huaaaa scarynyaa...
Pastu aku kena ambik bius gas, kena sedut la.
Alaa yang macam dalam tv tuuu... Hahaha
Terus aku rasa lalok..
Lalok tau lalok?
Sakit pun dah hilang,
Maka diorang pun teruskan membelah perut ni......

Pastu aku tengok kat cermin,
Sarung tangan doktor semua dah penuh darah.
Aku cuma rasa badan aku goyang2 je ntah apa yang diorang godek ntah.
Sambil2 tu aku berzikir, doa tak henti2 supaya Allah selamatkan kami. Walaupun lalok gila tapi alhamdulillah aku boleh ingat doa dan zikir sambil selang2 dengan mengucap dua kalimah syahadah..

Tiba2 salah sorang doktor cakap,
" Puan, tahan ye. Yang ni senak sikit. Tahan ye . "
Pastuuuu
Aku rasa macam nak meletup jantung aku.
Diorang tekan2 bawah dada aku kuat2 .
Sampai aku tak cukup nafas tahan sakit tu.
Maybe diorang tekan2 bawah dada untuk keluarkan baby kot..

Pukul 2.10 petang,
Buat pertama kalinya aku dengar suara ANAK aku menangis.
Wehh serious laaa aku pun terus menangis time tu jugak.
Tak henti2 sebut alhamdulillah :')
Dah keluar dahhh baby mama ayah niii..
4.32kg haaaa...

Nurse tu pun letakkan baby atas dada,
Sementara tu doktor tengah jahit perut aku.
Masa tu aku dah tak kisah dah pasal perut.
Kau nak jahit, jahit la.
Aku fokus kat baby je.
Aku cium2 dia .
Ini laa yang aku bawak selama 39minggu 5 hari dalam perut tu..
Ini laa dia..
Disebabkan husband aku tak boleh masuk bilik bedah,
Aku sebut kalimah Allahu Akbar dan Lailahaillallah kat telinga dia dulu.
Biar dia dengar nama Allah, tuhan kita.

Lepas siap semua, nurse pesan yang kesan ubat bius tu boleh buat aku muntah.
Tak boleh bangun, tak boleh makan dalam masa 6 jam.
Dah la masa tu aku haus yang teramat sangat.
Tapi lalok tu tak habis lagi.

Dah keluar dari bilik bedah baru nampak muka husband aku yang hensem tu hahaha
Abang please jangan kembang ok :P
Dia ikut aku kena tolak katil masuk wad balik.
Haa masa ni terseksa sikit.
Dah la haus sangat2.
Muntah2 pulak tu.
Bayangkan la perut baru kena jahit pastu muntah2.
Muntah plak tak boleh bangun.
Kena muntah sambil mengiring tau !
Tak dibenarkan bangun.
Peritnya masa tu.
Rasa macam jahitan nak terbukak sebab bila kita muntah kan perut jadi tegang .. Fuhhh

Lepas je 6 jam aku terus bedal air kosong.
Paling best masa tu minum air panas. Bukan air suam tau.
Air panas. Rasa lega sangat .
Haus dia lain macam tau.

Esoknya aku dah try jalan sendiri tapi husband aku tolong pegang sikit yela kot2 aku tak berapa kuat lagi kan.
Bila husband dah balik pun aku try lagi jalan pegi toilet.
Kononnya nak bagi nurse nampak yang aku dah ok dengan harapan boleh balik awal.
Hahahaha

Lusa tu doktor check bekas operate tu,
Luka aku ok! Cun!
Aku dengan baby pun boleh balik... Yeayyy!!!

Tapi lepastu serangan sakit belakang pulak dah..
Doktor kata tu kesan ubat bius.
Sobss..
Susah sangat nak bangun tau.
Nasib baik ada husband yang katang dan sado.
Hahahaha!!

Lepas 3 hari, aku dah boleh jalan macam biasa.
Sakit belakang pun dah hilang.
Kawan2 yang datang melawat pulak yang suruh aku jalan slow2.
Alhamdulillah kekuatan ni semua Allah yang bagi.
Dah start masak pungpangpungpang dah .

So kepada ibu2 yang bersalin secara caesar.
Ibu2 semua tak perlu takut nak jalan lepas bedah.
Memang sakit, tapi takde terbukaknya la jahitan tu kalau jalan macam biasa.
Percayalah!
Nak mandi pun jangan takut.
Tak sakit pun tempat jahitan tu kalau terkena air.
Kan lagi bagus luka tu kena air dan sabun.
Sebab pernah terbaca dalam blog seseorang, dia mandi dalam keadaan macam rukuk dalam solat tu sebab taknak bagi air terkena kat tempat jahitan.
Tak perlu macam tu ye ibu2..
Sila la mandi macam biasa pastu keringkan betul2 .
Tak kisah la guna kain lap ke... Guna hair dryer ke.. Jangan guna iron sudah hehehe

Ok la. Itu saje.
Nanti entry untuk berpantang lepas caesar pulak ye.

Assalamualaikum!




3 comments: